Chcesz się nauczyć języka? To proste! – Przestań się uczyć :)

Tytuł notki uważam za wymowny pod wieloma względami. Po pierwsze, rzeczywiście, podzielam zdanie wielu osób, które uważają, że językiem powinniśmy się otaczać i z nim żyć, a nie się go uczyć. Ale tym razem nie o tym chciałabym pisać.
Przez „zaprzestanie nauki” miałam raczej na myśli przerwy. Oczywiście, jeśli chcemy i lubimy się uczyć języków, to zawsze znajdziemy w naszym dniu chwilkę, żeby coś przejrzeć, posłuchać, powtórzyć. Zgadzam się z tym, należę jednak do osób, które jeśli bardzo zaangażują się w jedno zajęcie, nie mogą myśleć o niczym innym. Tak jest w moim przypadku z sesją – choćbym bardzo chciała, psychicznie nie potrafię się skoncentrować na czymkolwiek innym, tym bardziej jeśli tak jak tym razem, wymaga ode mnie praktycznie nauki od rana do nocy. Wyrwało mnie to zupełnie z mojego codziennego życia, zaprzestałam wszelkich rozrywek, kontaktów towarzyskich (no prawie 😉 ) i…. nauki czegokolwiek poza obszarami języka angielskiego, z których miałam być egzaminowana.
Dziś po raz pierwszy od ponad 3 tygodni sięgnęłam do podręczników z włoskiego. Byłam przekonana, że cofnęłam się przynajmniej o kilka lekcji, tymczasem okazało się, że może rzeczywiście ostatnia lekcja trochę mi umknęła, ale rzeczy nauczone wcześniej mam w małym paluszku, podczas gdy wcześniej ciężko mi było ogarnąć nawet słówka, bo wszystkie się ze sobą zlewały, nawet stosunkowo łatwa pisownia czasami mi się myliła. Nie wiem dlaczego, ale okazało się po prostu, że w czasie tej długiej przerwy mój mózg nie próżnował i układał sobie w szufladkach wszystkie zdobyte wiadomości. Chwała mu za to 🙂
Jakie wnioski można z tego wyciągnąć – nic na siłę. Jeśli nie mamy czasu, idzie nam ciężko, dajmy sobie odpocząć. „Prześpijmy się” z dopiero nabytą wiedzą, pozwólmy jej zintegrować się z tym, co już wiemy. Mózg jest jak mięsień – pracuje nawet po zakończeniu ćwiczeń. Oczywiście nie przesadzajmy, nieużywany także może się zbuntować, ale spróbujmy zrozumieć zasady jego działania.
Kolejny wniosek – opisana wcześniej sytuacja jest dowodem na to, że przed egzaminem, kolokwium, czy jakimkolwiek sprawdzianem naszych wiadomości potrzebujemy więcej niż 1 dzień na przyswojenie wiadomości. Wyniki, ale i to, jak długo wiedza się w naszej głowie utrzyma, zależy w dużej mierze od tego, w jaki sposób się uczyliśmy – jeśli stopniowo, uwzględniając powtórki i czas na usystematyzowanie wszystkiego – istnieje duże prawdopodobieństwo, że tą wiedzą zainteresuje się nasza pamięć długotrwała i na zawsze zaadoptuje ją do naszego użytku 🙂
A póki co, muszę nauczyć się na jeszcze jeden egzamin, chociaż już zaczęłam zbierać plany językowe na wakacje….
2 uwagi do wpisu “Chcesz się nauczyć języka? To proste! – Przestań się uczyć :)

Skomentuj

